Kernconcept 9 - Technisch lezen en schrijven
In een vorig concept bespraken we het werken rond lees- en schrijfvoorwaarden. Een logisch vervolg is dan het technisch lezen en schrijven.
Bij Open School Antwerpen maken we gebruik van basiswoorden. Deze basiswoorden hangen met prenten op in elke klas.
Elk woord gaan we auditief en visueel analyseren, synthetiseren en discrimineren. Uiteindelijk gaan we ze motorisch inoefenen en ook stilaan beginnen lezen.
We gebruiken de klanken die we kennen om ook andere woorden te gaan lezen.
Hieronder enkele voorbeelden van oefeningen rond het allereerste basiswoord dat onze cursisten leren: "ik"
Auditieve identificatie: klop op tafel als je ik hoor (voorleesblad educatieve) |
Visuele identificatie/discriminatie: omcirkel "ik" |
Motorische oefening: schrijf i, schrijf k |
Plak of schrijfblad: ik |
Visuele identificatie/discriminatie: omcirkel "i" |
Visuele identificatie/discriminatie: omcirkel "ik" |
We werken in lage modules frequent met voorlezen.
In hogere modules bouwen we verder op de kennis die de cursisten en breiden we uit. Alle woorden en letters visueel en auditief blijven analyseren is ook bij deze hogere modules heel erg belangrijk.
We introduceren wisselrijtjes en groeizinnen.
In hogere modules bouwen we verder op de kennis die de cursisten en breiden we uit. Alle woorden en letters visueel en auditief blijven analyseren is ook bij deze hogere modules heel erg belangrijk.
We introduceren wisselrijtjes en groeizinnen.
Bij de anders-analfabeten doen we min of meer hetzelfde, hetzij aan een hoger tempo.
Bij hen werken we vaak met leeskaarten en flitswoorden (bijvoorbeeld via het digitaal schoolbord Gynzy). Ook leesspelletjes bieden we vaak aan om het leesplezier te bevorderen.
Via Whatsapp spreken we de leeskaarten in. Zo kunnen ze thuis oefenen.
Hen stimuleren we ook om zelf video's op te nemen en naar ons te sturen. Op deze manier kunnen we feedback geven.
Klik op de foto en luister naar Hamzah die zijn huiswerk maakt.
Een voorbeeld van een duo-dictee:
Bij hen werken we vaak met leeskaarten en flitswoorden (bijvoorbeeld via het digitaal schoolbord Gynzy). Ook leesspelletjes bieden we vaak aan om het leesplezier te bevorderen.
Via Whatsapp spreken we de leeskaarten in. Zo kunnen ze thuis oefenen.
Hen stimuleren we ook om zelf video's op te nemen en naar ons te sturen. Op deze manier kunnen we feedback geven.
Klik op de foto en luister naar Hamzah die zijn huiswerk maakt.
Een voorbeeld van een duo-dictee:
Technisch lezen en schrijven oefenen op het digibord (Gynzy). We lezen klassikaal of doen wedstrijden, lezen op tempo,...:
Reacties
Een reactie posten