Kernconcept 1 - Functioneel werken
Het is belangrijk om steeds zo functioneel mogelijk te werken.
We vertrekken hierbij steeds vanuit de leerwensen en -noden van cursisten. Taal is geen doel op zich, maar een middel om zelfstandig te functioneren en te participeren in de maatschappij en om zich persoonlijk te ontwikkelen.
Mijn anders-analfabeten leren om hun eigen gegevens te kopiëren en later ook te schrijven. Dit is een functionele taak omdat ze dit in hun leven vaak moeten doen (OCMW, sociale huisvesting, VDAB,...). We wisselen schriftelijke taken af met digitale taken.
Andere voorbeelden van functionele taken zijn bijvoorbeeld:
- het lezen van brieven
- het lezen van de ophaalkalender + afval leren sorteren
- een uitnodiging begrijpen
We vertrekken hierbij steeds vanuit de leerwensen en -noden van cursisten. Taal is geen doel op zich, maar een middel om zelfstandig te functioneren en te participeren in de maatschappij en om zich persoonlijk te ontwikkelen.
Mijn anders-analfabeten leren om hun eigen gegevens te kopiëren en later ook te schrijven. Dit is een functionele taak omdat ze dit in hun leven vaak moeten doen (OCMW, sociale huisvesting, VDAB,...). We wisselen schriftelijke taken af met digitale taken.
Andere voorbeelden van functionele taken zijn bijvoorbeeld:
- het lezen van brieven
- het lezen van de ophaalkalender + afval leren sorteren
- een uitnodiging begrijpen
- vragen hoeveel iets kost
- begrijpen van een reclamefolder
- doodsbrieven begrijpen
-...
We bekijken en bespreken ze, maken werkblaadjes, oefenen de woordenschat in, schrijven zelf een uitnodiging voor een talentenmarkt,...
We gebruiken hiervoor heel concreet materiaal. We houden onze eigen post bij, gebruiken de afvalkalenders van de postcodes die bij ons in de klas zitten, verzamelen doodsbrieven, uitnodigingen en reclamefolders,...
We nodigen de cursisten uit om zelf ook materiaal mee te brengen. Zo wordt het voor hen heel concreet.
Voorbeelden van oefeningen (en wegwijzen) vind je hier.
Reacties
Een reactie posten