Kernconcept 5 - Afspraken maken en begrijpen
Onze cursisten kunnen zich vaak wel redden in de maatschappij. Ze zoeken manieren om om te gaan met de informatie die op hen afkomt. Vaak hebben ze vrienden of een assistent die hen daarbij helpen.
We volgen hier een vaste volgorde. Eerst werken we receptief. We proberen gegevens te begrijpen uit dialogen. We reflecteren samen over woordenschat die aan bod komt. We maken hier oefeningen op, zowel schriftelijk als mondeling.
Zij vertalen brieven en sms'en en helpen hen met bijvoorbeeld het betalen van facturen en het afbellen of maken van afspraken.
Toch loopt dit niet altijd goed. Als educatieve is het belangrijk om hen te helpen zelf afspraken te begrijpen en te maken.
We beginnen hier al heel vroeg mee.
We beginnen hier al heel vroeg mee.
We activeren de voorkennis van de cursisten aan de hand van een dialoog en situatieprent. Daarop bouwen we verder.
Situatieprent - bellen voor een afspraak |
Situatieprent - afspraak in de agenda noteren |
We volgen hier een vaste volgorde. Eerst werken we receptief. We proberen gegevens te begrijpen uit dialogen. We reflecteren samen over woordenschat die aan bod komt. We maken hier oefeningen op, zowel schriftelijk als mondeling.
Vervolgens gaan we over naar productie: zelf afspraken maken. In lagere modules werken we altijd met "bekende" personen; vrienden, familie of de educatieve. Riedels werken goed om het productie in te oefenen. Hier kan je een voorbeeld vinden van een riedel over een afspraak maken.
Later gaan we over op onbekende personen. We oefenen bijvoorbeeld in hoe we een afspraak maken met het OCMW en hoe we dit kunnen noteren.
Afsprakenkaart van het OCMW invullen |
Afhankelijk van de rollen die worden opgenomen door de cursisten kijken we hoe we zelf afspraken moeten maken. Niet enkel met rollenspelen, ook door echt te bellen (met een vrijwilliger of echte personen van verschillende organisaties).
Reacties
Een reactie posten