Kernconcept 7 - Formulieren invullen
Veel van onze cursisten kunnen niet lezen of schrijven. Een probleem, want onze maatschappij is zeer talig.
Onze cursisten zijn vaak nog maar net in België. Ze moeten nog veel zaken in orde brengen. Hiervoor moeten zij vaak allerhande formulieren invullen. Denk maar aan het aanvragen van een crèche, een sociale woning of een gsm-abonnement.
Veel van onze cursisten zijn hier echter absoluut niet toe in staat.
Vaak kunnen ze hun eigen naam niet schrijven voor ze bij ons starten.
Systematisch gaan we aan de slag.
In eerste instantie leren ze hun naam of andere gegevens kopiëren.
We voorzien kaartjes die ze steeds bij zich kunnen dragen.
We leren hen vervolgens woordbeelden herkennen die ze vaak zullen tegenkomen.
In een laatste stap gaan we hen zelf formulieren laten invullen. In de beginmodules is dit nog heel beperkt. Het gaat dan over het invullen (kopiëren) van hun voornaam en naam, adres en telefoonnummer.
Daarna maken we het steeds moeilijker door zaken zoals nationaliteit, moedertaal en rijksregisternummer toe te voegen.
We maken hierbij gebruik van verschillende materialen. In eerste instantie gaat het over sterk vereenvoudigde formulieren of werkbladen. Later proberen we authentieke formulieren aan te bieden (eventueel wat bewerkt). Cursisten komen vaak met formulieren naar ons, zodat wij ze kunnen invullen. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om deze in te scannen en op het digitale bord te vergroten of te kopiëren en dit als oefenmateriaal te gebruiken. Op deze manier maken we het zeer functioneel en werken we rond de rollen die ze opnemen in de maatschappij.
We zorgen er voor dat ze deze formulieren niet enkel met pen en papier invullen, maar ook digitaal. Dit is voor veel cursisten een grote uitdaging omdat het de eerste keer is dat ze een computer gebruiken. Toch zullen ze dit moeten leren.
Onze cursisten zijn vaak nog maar net in België. Ze moeten nog veel zaken in orde brengen. Hiervoor moeten zij vaak allerhande formulieren invullen. Denk maar aan het aanvragen van een crèche, een sociale woning of een gsm-abonnement.
Veel van onze cursisten zijn hier echter absoluut niet toe in staat.
Vaak kunnen ze hun eigen naam niet schrijven voor ze bij ons starten.
Systematisch gaan we aan de slag.
In eerste instantie leren ze hun naam of andere gegevens kopiëren.
We voorzien kaartjes die ze steeds bij zich kunnen dragen.
We leren hen vervolgens woordbeelden herkennen die ze vaak zullen tegenkomen.
Woordbeelden herkennen (niveau: anders-analfabeten) |
Daarna maken we het steeds moeilijker door zaken zoals nationaliteit, moedertaal en rijksregisternummer toe te voegen.
We maken hierbij gebruik van verschillende materialen. In eerste instantie gaat het over sterk vereenvoudigde formulieren of werkbladen. Later proberen we authentieke formulieren aan te bieden (eventueel wat bewerkt). Cursisten komen vaak met formulieren naar ons, zodat wij ze kunnen invullen. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om deze in te scannen en op het digitale bord te vergroten of te kopiëren en dit als oefenmateriaal te gebruiken. Op deze manier maken we het zeer functioneel en werken we rond de rollen die ze opnemen in de maatschappij.
Formulier - Omnipas aanvragen |
Formulier - kinderopvang mutualiteit |
Digitaal formulier |
Reacties
Een reactie posten